Algemene informatie over het fjordenmenteam
De wedstrijdmensport
Mennen, ook wel aangespannen rijden genoemd, is als sport ontstaan in Engeland.
Toen de postkoetsen door de trein en auto verdrongen waren, besloten enkele
Engelsen om de traditie voort te zetten. Met hun vierspannen gingen zij
voormalige postroutes rijden, met het oude postkantoor in Londen als startpunt.
Er moest een bepaald tijdschema worden gereden. Door obstakels onderweg raakten
de ‘postkoetsen’ achter op hun tijdschema, waardoor de koetsiers hun
aanspanningen in galop moesten aanzetten om de verloren tijd in te halen. Deze
liefhebberij heeft er uiteindelijk toe geleid dat het vierspanrijden als aparte
discipline erkenning kreeg binnen de paardensport. Zo’n 45 jaar geleden zijn er
wedstrijdreglementen opgesteld en is het ook voor tweespannen, tandems en
enkelspannen mogelijk gemaakt om mee te doen aan de mensport. Inmiddels is het
wedstrijd rijden tot wereldwijde sport uitgegroeid. De “samengestelde”
menwedstrijden kennen reglementair een drietal proeven: dressuur, marathon en
vaardigheid.
Dressuur
De dressuurproef bestaat uit een aantal verplichte oefeningen, zoals halt
houden, achterwaarts, stap, draf en uitgestrekte draf. Ook worden er figuren
gereden, zoals een volte. Bij dressuur zit de koetsier in pak en met (hoge) hoed
op de bok van de koets met achterop de grooms als niet bewegende beelden. De
dressuurproef duurt ongeveer 10 minuten.
Marathon
De marathon is het meest spectaculaire onderdeel van de samengestelde
menwedstrijd. Er is een wegparcours van zo’n 16 km waarop, naast het
uithoudingsvermogen van de paarden, vooral de stuurmanskunst van de menner wordt
getest en de gehoorzaamheid en snelheid van de paarden. De koetsier heeft geen
hoge hoed op maar een cap. De grooms achterop zitten niet stil, maar moeten de
wagen in balans houden door (hangend) tegenwicht te geven. Een marathon bestaat
uit een staptraject en draftraject en maximaal acht hindernissen. Het best
presteert de equipe die de trajecten foutloos rijdt en het snelste is in alle
hindernissen.
Vaardigheid
De vaardigheidsproef wordt gereden op een parcours dat is uitgezet met
oranje kegels, met op elke kegel een balletje. Tussen de kegels is 30 cm extra
ruimte voor het rijtuig; aan elke kant is naast het wiel dus maar 15 cm over. De
koetsier moet zijn paard(en) en wagen foutloos tussen kegels manoeuvreren en het
parcours binnen een bepaalde tijd afleggen. Elk balletje dat er af valt kost 3
tot 5 strafpunten/strafseconden. Dit maakt de ‘vaardigheid’ vaak tot het
spannendste onderdeel, want het onderlinge tijdverschil in de voorafgaande
marathon bedraagt vaak maar enkele seconden.
Fjordenmenteam Dudok
Hetgeen wat wij, Kees en Janine, als Fjordenmenteam Dudok beoefenen,
zijn de zogenaamde oefenmarathons waarin alle bovengenoemde facetten in een
enigszins beperkte mate beoefend zullen worden.
Nieuwsgierig geworden naar de mensport of naar onze prestaties? Houd dan de agenda in de gaten en kom een keer kijken!